Wstęp

Komputer, myszka i ty

 Dzisiaj nikt nie wyobraża sobie życia bez komputera, myszki, klawiatury, gier komputerowych, Internetu czy smartfona z aparatem fotograficznym. Świat bez tych urządzeń byłby chyba niemożliwy.

Bo wyobraź sobie, ze idziesz dzisiaj do szkoły, a tam na ławce zamiast poczciwego PC-ta czy laptopa leżą: kartka papieru kancelaryjnego, papier milimetrowy, długopis, ołówki i …. liczydło, małolaty wiecie co to takiego? Krzyknąłbyś: Hej ludzie! Jak mam coś policzyć, coś narysować albo jak napisać wypracowanie?!? Idziesz do pracy, a tam na biurku zwykły telefon stacjonarny ze słuchawką na sznurze i tarczą zamiast przycisków  a obok maszyna do pisania. Hej ludzie! Jak mam napisać ofertę na tym sprzęcie?  Jak wysłać maila z  ofertą do klientów? Jak zostawić wiadomości, skoro telefony nie mają poczty głosowej? Wracasz do domu, a tam taki sam telefon stacjonarny, magnetofon z kasetami, radio z kilkoma programami i telewizor z dwoma kanałami: TVP1 i TVP 2. Hej ludzie, gdzie komputer? Gdzie gry? Gdzie net? Gdzie fejsbuk?? Jak wysłać sms do dziewczyny? Jak napisać maila do kumpla? Jak sprawdzić co się dzieje na mieście?!? Co ja mam wieczorem robić, przecież nie mam kontaktu ze światem ani żadnej gry komputerowej??

 

klasyczny telefon z lat 60. XX w. (fot. Wikipedia)

Masakra, jaki koszmar!  Niewyobrażalne! A jeszcze czterdzieści  lat temu, czyli za życia wielu z nas myszka to był gryzoń, klawisze były tylko w maszynie do pisania, a ekran tylko w telewizorze i to czarno-biały. Telefon nie miał wyświetlacza ani aparatu fotograficznego, sms-y ani poczta głosowa nie istniały. Nie mogłeś wysłać maila bo słowa “Internet” nikt nie znała , a słowo “facebook” pewnie nawet nikomu się nie przyśniło.  Komputery owszem były, ale wyglądały jak szafy na dokumenty w archiwum, ważyły tony i zajmowały powierzchnię kilku pokoi. Wiedzę  “tajemną” jak takie cudo techniki obsługiwać mieli tylko nieliczni – inżynierowie pracujący dla wojska, pracownicy wyższych uczelni czy ośrodków obliczeniowych.

W dzisiejszych czasach  każdy ma telefon komórkowy, prawie każdy potrafi obsługiwać komputer, większość z nas ma konto mailowe, a duża część konto na Facebook’u lub innym portalu społecznościowym. Dzieci już w najmłodszych klasach szkoły podstawowej uczą sie obsługiwać programy komputerowe, a każdy z nas spędza kilka godzin  w Internecie w pracy, a potem w domu. Maniacy potrafią wiele godzin przesiadywać  na portalach społecznościowych, inni kilkanaście godzin spędzić przed ekranem monitora, oddając się całkowicie nowej zabawie- nieznanej jeszcze pół wieku temu – gamingowi czyli sieciowym grą komputerowym. Niestety jak wszystko, także komputer i Internet mają swoja ciemną stronę. Mogą prowadzić zwłaszcza młodych, dojrzewających ludzi, pozbawionych kontroli zapracowanych rodziców do uzależnienia, groźnego jak narkotyki czy alkohol.

 

ENIAC-jeden z pierwszych komputerów, lata 40. XX w.- ważył 27 ton!  (fot. Wikipedia)

Przez kilka tysięcy lat ludzkość dawała radę bez tych maszyn i urządzeń, a teraz w ciągu zaledwie kilkudziesięciu lat uzależniła sie całkowicie od nowoczesnej techniki. To tak wielki krok naprzód w dziejach ludzkości czy raczej dodatkowe problemy i zagrożenia?

Zapraszam do mojego bloga, gdzie będę pisał trochę o sprzęcie, a trochę o tym jak komputery zmieniły życie ludzi w ciągu  ostatnich dwóch pokoleń, a w Polsce w ciągu ostatnich 27 lat czyli jednego pokolenia.

Czy potrafiłbyś żyć bez smartfona, myszki, klawiatury, laptopa czy Internetu? Spróbuj sobie to wyobrazić…

G. Shamot

 

2 thoughts on “Komputer, myszka i ty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *